AB Testing והסטטיסטיקה שמאחוריו

מה זה AB Testing ?

מבחן A/B, הידוע גם בשם מבחן פיצול, הוא למעשה תהליך ניסויי בו נבחנות שתי גרסאות או יותר של משתנה (דף אינטרנט, רכיב עמוד , קמפיין שיווקי וכו’) המוצגות למבקרים שונים באתר, בו-זמנית, כדי לקבוע איזו גרסה משאירה את ההשפעה המקסימלית ומניעה מדדים עסקיים טובים יותר.

המבחן הוא אחד המרכיבים בתהליך הכולל של אופטימיזצית שיעורי המרות (CRO), באמצעותו ניתן לאסוף תובנות איכותיות וכמותיות כאחד. הנתונים הנאספים יכולים לשמש אותנו כדי להבין את התנהגות המשתמש, שיעור המעורבות, האתגרים ואפילו שביעות הרצון מתכונות האתר, כולל תכונות חדשות, קטעי דפים מחודשים וכו’.

מבחן  A/B מאפשר לקבל החלטות מיטביות המגובות נתונים במקום “ניחוש” מהי האופציה הטובה יותר, כאשר A מתייחס למשתנה הבדיקה המקורי ואילו B מתייחס לגרסה החדשה של משתנה הבדיקה המקורי.

אם לכל דבר בחיים היינו יכולים לעשות AB Testing היה לנו הרבה יותר קל לקבל החלטות

ab test

מתי משתמשים ב- AB Test?

באופן כללי המבחן משמש לצורך שיפור שיעורי המרות ואיתור נקודות בעייתיות באתר או בקמפיין:

  1. זיהוי ופתרון הנקודות הכואבות לגולשים – איסוף הנתונים ממבחן ה-AB יאפשר לנו להבין את נקודות הכאב של הגולשים באתר שלנו, איפה הם נתקעים, כמה אינטואטיבית הגלישה ועוד.
  2. הגדלת ה-ROI מהתנועה הקיימת – לא תמיד צריך להגדיל את התנועה כדי להגדיל את ה-ROI, לפעמים שינויי ההמרה יכולים להיות דרמטיים אם נעשה שינוי קטן באתר.
  3. ביצוע שינויים בסיכון נמוך – מבחן ה-AB מאפשר ביצוע שינויים קטנים ומצטברים, החוסכים בעלויות ולא מסכנים את שיעורי ההמרה הנוכחיים. מדובר בסוג של פיילוט לפני ביצוע השינוי האמיתי.
  4. מובהקות סטטיסטית לתוצאות – AB Testing הוא מבחן מבוסס נתונים וככזה, ניתן לקבוע במהירות איזו גרסה היא הגרסה ה”מנצחת” על סמך שיפורים מובהקים סטטיסטית במדדים כמו זמן שהייה בדף, שיעור נטישת עגלה, שיעור קליקים ועוד.

רוצים להבין את הסטטיסטיקה שמאחורי המבחן? הרשמו לקורס הממוקד שלנו – A/B Testing Course

 

מה ניתן לבחון באמצעות AB Testing?

כל אלמנט של תוכן שנמצא במשפך ההמרה שלנו, רלוונטי למבחן ולאופטימיזציה.
לכן, בבדיקה כזו כדאי מאד לעבור על כל מרכיבי האתר המרכזיים:

  • כותרות ותת כותרות – ההתרשמות הראשונית של המבקר באתר
  • גוף הטקסט: פונט, גודל, סגנון, עימוד
  • שורת הנושא – במיילים או ניוזלטרים
  • עיצוב האתר – צבעוניות, סגנון, מידת הפשטות ועוד
  • ניווט באתר – גם כאן, רמת המורכבות, המענה על ציפית הגולשים, האינטואיטיביות
  • טפסים – אורך, מיקום, סגנון
  • תוכן – ארוך או קצר, מעמיק או שטחי, מפורט יותר או פחות.

ab testing

סוגים שונים של AB טסטינג

ישנם כמה סוגים עיקריים של מבחני AB כאשר לכל אחד יש יתרונות וחסרונות:

מבחן URL מפוצל

משמש לבחינה מעמיקה של אתרים, מבלי לגעת ולבצע שינויים בדף המקורי. במבחן זה מייצרים דף נוסף הכולל את השינויים, כך שהתנועה לאתר מתחלקת בין הדף המקורי לגרסה הנוספת.

יתרונות מבחן זה הם:

  1. יכולת לבחון שינוי עיצובי משמעותי כאשר הדף הקיים משמש כגרסה להשוואה
  2. הרצת בדיקות ללא שינוי ממשק המשתמש, כמו למשל העברת הנתונים למסד נתונים אחר, אופטימיזציה של זמן טעינת הדף ועוד
  3. אידיאלי לאתרים בהם התוכן דינמי ומתעדכן.

מבחן מרובה עמודים (Multipage testing)

שיטה לבחינת אלמנטים ספציפיים לאורך מספר עמודים . מבחן זה ניתן לביצוע בשתי דרכים:

  • יצירת גרסה חדשה לכל העמודים במשפך המכירות, כאשר בכל עמוד אנחנו משנים את האלמנט המדובר ובוחנים את כל התהליך אל מול הגרסה המקורית
  • שינוי האלמנטים בדפים הקיימים, לאורך כל המשפחה ובחינה של ההמרות – זוהי בדיקה מרובת עמודים קלאסית

יתרונות המבחן:

חוויה עקבית ואחידה לגולשים, לאורך כל התהליך

 

הסטטיסטיקה שמאחורי ה- AB Test Method

מעבר לשיטות הניסוי שהצגנו, חשוב לא פחות להבין איזה גישה סטטיסטית לאמץ כדי להריץ בהצלחה מבחן A/B ולהסיק את המסקנה העסקית הנכונה.

באופן אידיאלי, ישנן שתי גישות סטטיסטיות המשמשות את מבחני ה-AB testing בעולם:

Frequentist ו-Bayesian. לכל אחת מהגישות הללו יש יתרונות וחסרונות משלה.

רוצים להעמיק בנושא? להבין אותו באמת? הרשמו לקורס הממוקד שלנו – A/B Test Course

 

Frequentist (גישת התדירות)

גישה המגדירה את ההסתברות לאירוע ביחס לתדירות בו אירוע מסוים מתרחש במספר רב של ניסויים. גישה זו מצריכה יותר נתונים (פונקציה של מספר רב יותר של מבקרים שנבדקו ולאורך משכים ארוכים יותר) כדי להגיע למסקנות הנכונות.
על פי גישה זו יש להגדיר את משך ה- AB test על סמך גודל המדגם כדי להגיע למסקנות הבדיקה הנכונות. הבדיקות מבוססות על העובדה שניתן לחזור על כל ניסוי אינסוף פעמים.

הגישה הבייסיאנית:

גישה מבוססת תיאוריה שבה ההסתברות מתבטאת כדרגה של היכרות באירוע. במילים אחרות, ככל שאנחנו יודעים יותר על האירוע, כך נוכל לחזות טוב יותר ומהיר יותר את התוצאות הסופיות. ההסתברות בגישה זו אינה ערך קבוע, אלא יכולה להשתנות ככל שמידע חדש נאסף והיא מבוססת גם על מידע עבר כמו  תוצאות של בדיקות קודמות או מידע אחר על האירוע.

איך מבצעים A B Test?

זה השלב הפשוט.
יוצרים איתנו קשר, בודקים מתי קורס ה-AB testing  הקרוב שלנו (מדובר בקורס קצר בן 24 שעות אקדמיות) ונרשמים.

אנחנו מבטיחים שתצאו עם ידע והבנה מעמיקים בתחום שיעצימו את יכולות השימוש שלכם במבחן ויאפשר לכם לטייב את הפלטפורמות הארגוניות שלכם.

לפרטים נוספים על קורס AB TEST לחצו כאן