כולם רוצים להיות אנליסט עסקי. אבל מה זה אנליסט בעצם?

מה זה אנליסט בעצם? ומה זה אנליסט עסקי?

התנופה האדירה שצובר עולם מערכות המידע בשנים האחרונות, מציב את תחום ניתוח הנתונים ועיבוד המידע בראש הפירמידה הטכנולוגית.

הקידמה הטכנולוגית, יחד עם כמויות המידע ומאגרי הנתונים האינסופיים שארגונים וחברות נאלצים להתמודד עימם, הפכו את תפקיד האנליסט העסקי ואת מדעני הנתונים (Data Scientists) לשחקני מפתח בשוק ההיי-טק.

מה זה אנליסט בעצם?

תחום מערכות המידע הוא אחד מהתחומים הטכנולוגיים הפופולאריים ביותר כיום.

ההתקדמות המשמעותית שחווה עולם ההיי טק בכל הנוגע לטכנולוגיות המידע, יצרה אינספור הזדמנויות חדשות בתפקידי מפתח עבור מדעני נתונים, דאטה אנליסטים ואנליסטים עסקיים – תפקידים התחלתיים כמו גם תפקידים מאתגרים ומורכבים עבור מהנדסים ואנשי תוכנה מנוסים יותר.

לביזנס אנליסט (או האנליסט העסקי) יכולות להיות פנים רבות, ותפקידו יוגדר בהתאם לארגון או לחברה אליה הוא משתייך

אז מיהו ה- Business Analyst – אנליסט עסקי?

בשיאו של עידן המידע, נדמה שהפריחה של חברות ה-BI והגידול העצום במספר החברות שמגייסות אנליסטים עסקיים כבר אינה מפתיעה אף אחד.

אם בעבר תפקיד האנליסט העסקי לא היה מוגדר, והרוב המוחלט של החברות נשען על מאגרי נתונים ידניים, בשנים האחרונות היוצרות התהפכו.

כמויות המידע האדירות שנמצאות בידי כל חברה, מחייבות ארגונים פיננסיים, חברות הייטק וגם גופים ציבוריים או ממשלתיים להסתמך על מאגרי נתונים ממוחשבים.

מדובר למעשה במסדי נתונים עצומים, עליהם מסתמך הארגון בתהליך קבלת ההחלטות, בניית האסטרטגיה העסקית, וכן בהיבטים רבים אחרים.

האנליסט העסקי עוסק בעיקר בעיבוד וניתוח מידע לצורך הסקת מסקנות והפקת תובנות עסקיות שיעזרו לארגון לקבל החלטות מקצועיות ועסקיות נכונות. למעשה, כלי הניתוח בהם משתמש האנליסט העסקי מאפשרים את הצמיחה הארגונית והעסקית של הארגון מכל הבחינות: הגדלת המכירות, שיפור השירות, טיוב שרשראות האספקה וכן הלאה

בסופו של דבר, נוגע האנליסט העסקי בהיבטים מגוונים בתוך הארגון, כאשר תהליכי עיבוד הנתונים והפקת התובנות עשוי להתבצע במסגרת פרויקטים זמניים או תהליכי טיוב ואופטימיזציה מתמשכים בתוך הארגון.

הנה דוגמא למספר ערוצים עסקיים בהם יכול להשתלב האנליסט העסקי – business analyst:

שיווק – אנליסט במחלקת השיווק יוכל לרכז ולנתח את הנתונים אודות מהלכי שיווק וקמפיינים שבוצעו, להפיק תובנות ולטייב אותם באופן שוטף

לוגיסטיקה – אנליסט הנתונים במחלקת הלוגיסטיקה יעשה שימוש בכלי תוכנה לניתוח טבלאות נתונים, ויעזר בהבנה והידע העסקיים שצבר, על מנת לשפר את שרשראות האספקה והתהליכים הלוגיסטיים בארגון (ניתוח מידע אודות זמני האספקה, חוסרים בחומרי הגלם, תהליכי המשלוח, זיהוי נקודות כשל בתהליך הייצור וכו).

פיננסים –  האנליסט הפיננסי יעסוק בניתוח תהליכי בקרה תקציבית, איסוף מידע אודות הרווח השנתי של החברה, צעדים אסטרטגיים אותם יש לנקוט בהתאם לנתונים על מנת להגדיל את מחזור המכירות וכן הלאה.

השילוב שבין היכולת העסקית המפותחת לבין הכלים הטכנולוגיים המתקדמים לניתוח נתונים שרוכש אנליסט הנתונים הם המפתח להשתלבותו באחת הנישות המרכזיות לתוכן צומחים אנליסטים רבים – הוא  תחום ה-BI (בינה עסקית).

אנליסט עסקי

ביזנס אנליסט – כלים נדרשים ואפשרויות לפיתוח קריירה

כפי שניתן לראות, תפקידו של האנליסט העסקי משתנה בהתאם לאופי החברה בה הוא נמצא. עם זאת, בין אם מדובר בארגון פיננסי, חברה ציבורית או חברת היי טק, אנליסט הנתונים נדרש להפגין ידע נרחב בתחום העסקי, לצד יכולת טכנית גבוהה.

היכולת הטכנית כוללת ידע נרחב בכלי תוכנה ואנליזה שונים כמו אקסל, SQL וכלי BI נוספים דוגמת  פלטפורמות Power BI ו- Tableau לויזואליזציה של הנתונים. לצד אלו, חשוב לציין גם טכניקות מתקדמות יותר של Machine Learning  ולעיתים גם עבודה בסביבת ענן.

כל הכלים הללו מאפשרים לאנליסט העסקי לגשת למאגרי הנתונים בצורה מהירה ויעילה ולנתח אותם לצרכיו.

את התובנות העסקיות והגדרת הצרכים העסקיים של הארגון מפיק האנליסט העסקי מתוך הידע והרקע הקודם שלו בתחום הפיננסי או העסקי. כך למשל, אנליסטים עסקיים שעובדים במחלקות פיננסיות או ענפים תפעוליים, הם בעלי תואר בכלכלה חשבונאות או מנהל עסקים, במקביל להיותם מומחים טכניים.

האופציות להתפתחות מקצועית בתחום ה- Data Analysis מגוונות גם כן. בתור תפקידים התחלתיים, ניתן להתברג בתור Operation Analyst, Customer Data Analyst, BI Developer, Financial Data Analyst, Market Research Analyst ועוד אחרים.

תפקידים מתקדמים יותר יאפשרו לאנליסט העסקי לבחור בין תפקידים ניהוליים יותר, לבין תפקידים טכנולוגיים עמוקים שמצריכים ידע רחב יותר בתחום התוכנה לשם פיתוח כלי BI למשל.

לחצו כאן לכל קורסי ה- Data Analysys